Społeczeństwo

Europejskie Dni Dziedzictwa

Wreszcie zobaczymy Maximuma! Przejazd zabytkowym tramwajem, zwiedzanie dawnych zajezdni tramwajowych oraz zgromadzonych tam starych pojazdów, a także nocna wycieczka ulicami Wrocławia zabytkowymi wagonami – takie atrakcje przygotowali dla wrocławian miłośnicy komunikacji miejskiej w ramach Europejskich Dni Dziedzictwa.

Już w najbliższą sobotę – 12 września – na wszystkich wielbicieli historii Wrocławia oraz motoryzacji czeka sporo atrakcji spod znaku transportu szynowego. O godzinie 11.00 na pl. Teatralny podjedzie Enusia, czyli uratowany przez miłośników komunikacji przed złomowaniem tramwaj z 1960 r. – Enusia to dziedzictwo Wrocławia, które odzyskaliśmy dla przyszłych pokoleń. Podróż nią pozwoli przenieść się nam kilkadziesiąt lat wstecz – zapowiada Krzysztof Kołodziejczyk, prezes Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego, który uratował tramwaj.

Enusia przewiezie chętnych do dawnej zajezdni przy ul. Legnickiej. Tam obejrzymy wagony, które właśnie są w renowacji. Wśród nich znajduje się słynny tramwaj Maximum z 1901 r. Pojazd już teraz robi wrażenie. Przywrócono mu pierwotny wygląd z początku XX w. Są zatem otwarte pomosty: bez okien, za to z kutymi furtkami. Motorniczy oraz część pasażerów stali na świeżym powietrzu. Odnowiono także przesuwne drzwi do przedziału pasażerskiego, wykonane z rzadkiego drewna: orzecha amerykańskiego. Wewnątrz można podziwiać odtworzone fragmenty boazerii z czerwonego mahoniu afrykańskiego. – Wnętrze było bardzo luksusowe. Podobnie prezentowały się tramwaje w Berlinie, co może świadczyć o randze Wrocławia, który wówczas przekształcał się w metropolię – podkreśla Tomasz Sielicki – historyk transportu oraz koordynator projektu renowacji wagonu. To jedyny taki pojazd w Polsce i jeden z nielicznych zachowanych na świecie. W przyszłości przewiduje się jego całkowitą renowację.

Oprócz tego na Legnickiej zobaczymy także inne zabytkowe tramwaje, które zabezpieczono w ramach projektu WBO. Jest co oglądać, bo wśród nich znajdują się takie rarytasy jak najstarszy w Polsce i jeden z najstarszych w Europie wagon wieżowy do naprawy sieci trakcyjnej z 1892 r., szlifierki oraz słynne pasażerskie wagony typu Standard, zamówione specjalnie na życzenie władz Wrocławia w okresie międzywojennym. – To unikaty na skalę światową. Niektóre z nich występują jako pojedyncze na świecie egzemplarze – zapewnia Sielicki.

Następnie Enusia uda się do dawnej zajezdni Dąbie przy ul. Wróblewskiego, w której oprócz starych budynków i elementów infrastruktury będziemy mogli zobaczyć inne zabytkowe pojazdy takie jak tramwaje Jaś i Małgosia czy Baba Jaga oraz znany wrocławianom autobus Fredruś. – Pokażemy także ostatniego wrocławskiego Ikarusa, którego właśnie remontujemy – zapowiada Krzysztof Kołodziejczyk. – Wycieczka zajmie niecałe 3 godziny wraz ze zwiedzaniem obu zajezdni – dodaje.

Więcej można przeczytać tutaj:

https://www.facebook.com/events/1658865811066316/

Ale to nie wszystko. Miłośnicy przygotowali jeszcze nocny przejazd ulicami Wrocławia. Do dyspozycji będą dwa wagony typu N: oprócz Enusi pojawi się jeszcze Mikołaj. Podczas wycieczki będzie można wziąć udział w sesji fotograficznej na mostach i innych charakterystycznych punktach miasta – mówi Radosław Janczak, współorganizator przejazdu. Motywem przewodnim imprezy będą lata 80., dlatego zachęcamy wrocławian, aby wzięli ze sobą jakieś charakterystyczne elementy nawiązujące do tych czasów. Może to być ubranie, gazety, a może u kogoś znajduje się taki stary bilet MPK – zachęca Janczak. Początek nocnego przejazdu o godzinie 22.30 na starych mostach Mieszczańskich.

Program nocnej wycieczki można znaleźć tutaj:

https://www.facebook.com/tramwaj.enusia/photos/a.227730897396704.1073741827.227727204063740/489592541210537/?type=1&theater

UWAGA: Wszystkie wydarzenia są darmowe, obowiązuję jednak wcześniejsza rezerwacja miejsc: tel. 509 311 435 lub e-mail: kpkolodziejczyk@gmail.com.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.