Wywiad z kandydatem na posła Henrykiem Stachelem
Wywiad z kandydatem na posła popieranym przez zespół redakcyjny Biuletynu Bez Tytułu, Panem Henrykiem Stachelem*.
Rozwijać gospodarkę, a nie o tym tylko mówić. Rozwój musi następować w oparciu o najnowsze technologie, tak abyśmy za swoje towary i usługi otrzymywali wyższe ceny, to z kolei pozwoli nam na wzrost wynagrodzeń w każdej dziedzinie.
Dzień dobry. Proszę się przedstawić.
Nazywam się Henryk Stachel
Czym chciałby się Pan zająć w przyszłej działalności poselskiej?
Wiele spraw w naszej gospodarce musi zostać uregulowanych. Rozwój gospodarczy opiera się między innymi o sprawny transport, o którym wszystkie rządzące do tej pory ugrupowania polityczne zapomniały. Transport, który zapewnia prawidłowe funkcjonowanie przedsiębiorstw został pozostawiony samemu sobie. Przedsiębiorcy sami muszą rozwiązywać swoje problemy bez wsparcia naszego państwa. Ta zapominania i porzucona branża balansuje prawie na granicy opłacalności z powodu głodowych stawek, zbyt długich terminów płatności i opieszałości wymiaru sprawiedliwości w odzyskiwaniu należności za wykonane usługi. Wyroki sądowe zapadają niejednokrotnie w terminach przekraczających rok, co praktycznie uniemożliwia odzyskanie pieniędzy za wykonane usługi od odbiorcy przewiezionego towaru, a długi w transporcie przedawniają się po upływie roku.
Gdzie Pan startuje, z jakiej listy, z którego miejsca?
Startuję w okręgu wrocławskim z listy nr 6 z miejsca 11.
Co według Pana powinno się zmienić w Polsce na lepsze?
Powinniśmy zmienić wiele rzeczy:
Po pierwsze. Rozwijać gospodarkę, a nie o tym tylko mówić. Rozwój musi następować w oparciu o najnowsze technologie, tak abyśmy za swoje towary i usługi otrzymywali wyższe ceny, to z kolei pozwoli nam na wzrost wynagrodzeń w każdej dziedzinie.
Po drugie. Zreformować służbę zdrowia, żeby ludzie nie czekali latami na to, aby dostać się do specjalisty, poprzez wzrost publicznych nakładów na zdrowie do 7% PKB – przeciętnego poziomu w UE.
Po trzecie. Edukacja powinna być bezpłatna i to zaczynając już od żłobków.
Po czwarte. Jeżeli chodzi o energetykę, Polska powinna korzystać ze swoich bogactw naturalnych, jednocześnie stawiając na rozwój odnawialnych źródeł energii i technologii jej oszczędzania. OZE to szansa dla milionów gospodarstw domowych mogących produkować energię na własne potrzeby.
Po piąte. Powinniśmy stworzyć nową, prostszą i bardziej spójną ustawę o VAT, która wyeliminuje luki umożliwiające oszustwa finansowe.
Przytoczę słowa PIS: „Polska w ruinie”. Zgadza się Pan z tym?
Wydawać by się mogło, że członkowie PIS mieszkają w innym kraju, niż pozostali Polacy. To przecież nasz kraj po 1989 roku zmienił się tak, że nie sposób tego nie zauważyć, wystarczy spojrzeć na półki sklepowe uginające się od towarów, na samochody którymi jeździmy, zostaliśmy członkiem Unii Europejskiej, znacznie też wzrosły dochody Polaków. Nie możemy o tym zapominać, ale też musimy dążyć do tego aby nie spocząć na laurach, bo tylko rozwój gospodarczy kraju może zapewnić nam wyższy standard życia.
Czy w Polsce dobrze prowadzi się biznes?
Patrząc globalnie jest coraz lepiej, ostatnio wprowadzono szereg usprawnień ułatwiających życie przedsiębiorcom. Jednak pozostało jeszcze sporo do zrobienia, urzędnicy niejednokrotnie zapominają, że są po to, aby pomagać a nie wymagać.
Czy branża transportowa ma się dobrze w Polsce?
Polscy transportowcy nie wloką się w ogonie Europy. Mamy nowoczesną bazę transportową i w tej branży jesteśmy w czołówce europejskiej, ale niestety dobijają nas zbyt niskie stawki za transport. Stawki praktycznie głodowe, które powodują to, że polscy transportowcy ledwo wiążą koniec z końcem. To należy zmienić chociażby poprzez wprowadzenie stawek minimalnych za kilometr przewożonego ładunku. Następną bolączką jest brak kierowców, którzy wolą pracować za granicą za godziwe wynagrodzenie. Brak kierowców spowodowany jest również tym, że opłaty za zrobienie uprawnień są koszmarnie wysokie. W transporcie firmy spedycyjne świadczą usługi dla kontrahentów zagranicznych zlecając przewóz ładunków polskim przewoźnikom. Spedycje otrzymują za transport zapłatę w kwocie netto, a same muszą zapłacić przewoźnikom stawkę powiększoną o podatek VAT. Ten VAT jest zwracany przez urzędy skarbowe – termin podstawowy, najczęściej występujący wynosi 60 dni od daty złożenia deklaracji. Tak długi terminy powodują zatory płatnicze uderzające bezpośrednio w przewoźników.
Czy teraz dzieli się Pan zdobytą wiedzą z innymi przewoźnikami?
Tak, gdyż posiadam obszerną wiedzę na temat płatności w transporcie. Pomagam bezpłatnie drobnym przewoźnikom, których oszukano i pozbawiono zapłaty za wykonane usługi. Wyjaśniam i piszę dla nich wezwania do zapłaty i pozwy sadowe. Nie wszyscy też wiedzą, że można odzyskać pieniądze z pominięciem bezpośredniego zleceniodawcy czyli, spedycji, od odbiorcy ładunku, w tym też staram się im pomóc.
Jak dogonić Europę Zachodnią? Nie da się ukryć, ze Polska ma wiele do nadrobienia?
To prawda, że mamy wiele do zrobienia, dogonić Europę możemy tylko poprzez rozwój gospodarczy kraju, mamy dotacje unijne, które właściwie wykorzystane ten rozwój mogą znacznie przyspieszyć. Musimy rozwijać energetykę z priorytetem dla odnawialnych źródeł energii, informatykę, myślę tu o programistach komputerowych, a nie tylko o firmach składających komputery, biotechnologie, przemysł maszynowy i elektromaszynowy, to dziedziny gdzie możemy bardzo dużo zdziałać.
Sprawy światopoglądowe na równi z gospodarczymi, czy raczej gospodarka najważniejsza?
Tego się nie powinno rozgraniczać, ważne są zarówno sprawy światopoglądowe, myślę tu o świeckim państwie, jak i sprawy gospodarcze, ale nie tylko. Nie możemy zapominać o konieczności reformy służby zdrowia, o emerytach którzy niejednokrotnie stają przed dylematem; kupić leki czy przeznaczyć emeryturę na życie i opłaty. W Polsce żyje ponad 4 miliony osób z niepełnosprawnością, państwo powinno kierować do nich specjalną ofertę opiekuńczą. Dbać o ich prawo do pełnego udziału w życiu publicznym, społecznym, kulturalnym i sportowym. Nie możemy również zapomnieć o kulturze. Państwo powinno być najważniejszym mecenasem kultury, poszerzać dostępu do kultury, dlatego należy likwidować bariery ekonomiczne w dostępie do kultury i sztuki.
Dziękuję za rozmowę i życzę szczęścia w wyborach. Powodzenia.